CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

heartbeat

Sunday, January 16, 2011

.Penghapusan Jaminan Penempatan Guru Pelatih.


"Pada masa ini, guru pelatih IPG dan Institut Pengajian Tinggi Awam (IPTA) dijamin pelantikan sebagai guru tanpa mengambil kira prestasi mereka. Jaminan pelantikan ini akan dihapuskan dalam tempoh Rancangan. Dengan ini, hanya guru pelatih yang memperoleh pencapaian terbaik dan berkelayakan akan ditawarkan jawatan guru. Penghapusan jaminan pelantikan ini bertujuan memastikan penetapan keperluan kualiti minimum bagi guru baru."
(dipetik dari RMK10-Bab 5,m/s:21)

Justeru,buat rakan-rakan yang menuntut di IPG..sila ambil berat pernyataan ini..diharapkan lepas ni dah xwujud pernyataan-pernyataan seperti:

"Belajar kuat-kuat pown,kluar jadi cekgu jgk..bukan guru besar"

atau yang ini,

"Buat apa pulun sgt..nnt jadi cikgu juga"

Selepas ini,jika KITA semua xbelajr btol-btol,xbuat sungguh-sungguh..nak dgr nama cikgu kt depan pun blom tentu ea..dan jgn harap la nk jd GURU BESAR pulak..(^^,)


p/s:Kadang-kadang bgus jugak bila penghapusan ni dibuat,sekurng-kurngnya bleh la mengingatkan kita agar tidak leka apabila dah berjaya masuk IPG..!!

**Ini ingatan buat kita yang bergelar guru pelatih..(^^,)**
wink.wink

8 comments:

ANATI SOKI said...

penghapusan? ok.. bahaya nih!hehe

chEntA said...

anat:
a'ah la dear..ni pown bce kt rmk10.. tu yg baru taw..
huhuhu..=)

♥ LULU ♥ said...

ish..bahaya ni!kene pulun la..hehe

.zara. said...

chayok2...!

chEntA said...

lulu:
hahahaha..sila la pulun..
blom terlmbt lg..=)

chEntA said...

zara:
yaa..thanks zara..(^^,)

ANATI SOKI said...

tp kalau pikir2 balik.. anat setuju jugak... sbeb kta perlukan guru yg kualiti skrg. kalau pointer ckit dah dpt jadik cikgu. mcm tak adil kepada pelajar lain yg usaha susah payah nuukt dpt keptusan cemerlang. prinsip " ala.. masuk mktb, takyah study truk2..kuar jadik cikgu jgk" . prinsip tuh kena buang jauh2.. :)

chEntA said...

anat:
ya..btol..stju2 sgt..
bnda2 mcm ni septtnya dr dlu lg dilksanakan..bru la wjud keadilan dlm melhirkan guru2 yg berketrampilan..=)